Täna pärastlõunal kell 14:00 toimub Riigikogu rahanduskomisjoni ja maaelukomisjoni ühine avalik istung, mis keskendub mootorsõidukimaksu kehtestamise arutelule. See sündmus toob kokku mitmed huvigrupid ja Rahandusministeeriumi esindajad, et vahetada mõtteid ja arutada maksu kehtestamisega kaasnevaid võimalikke mõjusid.
Rahanduskomisjoni esimehe Annely Akkermanni sõnul on mootorsõidukimaks teema, mis puudutab laialdaselt Eesti ühiskonda. Akkermanni kinnitusel on pärast esimest lugemist fraktsioonidelt laekunud 831 muudatusettepanekut, mille läbiarutamisega komisjon on juba alustanud. “Tänane arutelu annab võimaluse avada dialoog asjaosalistega, käsitleda mootorsõidukimaksu kehtestamisega seonduvaid küsimusi ja selgitada maksu kehtestamise eesmärke,” lisas Akkermann. Ta rõhutas, et isegi pärast mootorsõidukimaksu kehtestamist jääb Eesti maksukoormus Euroopa Liidu madalamate hulka, kuid tõdeb, et see muudab sõiduautode soetamise ja omamise 5–15 protsenti kallimaks.
Eelnõu kohaselt on kavas kehtestada alates 2025. aastast mootorsõidukimaks, mis koosneb kahest osast: iga-aastasest mootorsõidukimaksust ja esmakordsel liiklusregistrisse kandmisel makstavast ühekordsest registreerimistasust. Mootorsõidukimaksu põhieesmärk on julgustada inimesi valima uue sõiduki soetamisel keskkonnasäästlikumaid variante ning toetada kasutusel olevate vanade autode jätkuvat kasutamist kuni nende eluea lõpuni.
Akkermann tõi välja, et rahanduskomisjon ootab menetluse jätkamisel kindlasti ära ka Euroopa Komisjoni arvamuse registreerimistasu kohta. See aspekt on eriti oluline, kuna eelnõu näeb ette registreerimistasu maksmist nende sõidukite eest, mis on Eestis registreeritud esmakordselt, samas kui Eestis varem registreeritud sõidukid jäetakse tasu alt välja. Selline lähenemine võib olla vastuolus Euroopa Liidu toimimise lepinguga, mistõttu on Euroopa Komisjoni arvamus selles küsimuses kriitilise tähtsusega.
Istung ja sellele järgnevad arutelud on oluline samm mootorsõidukimaksu seaduseelnõu edasises menetluses. Avalik istung annab võimaluse kõigile osapooltele oma seisukohti väljendada, arutada maksu kehtestamise mõjusid ja otsida parimaid lahendusi, et tagada Eesti transpordisektori jätkusuutlik areng ja keskkonnasäästlikkus.
Allikas: Riigikogu pressiteated