Eesti Haridustöötajate Liidu (EHL) vastuvõetud valitsuse pakkumine õpetajate töötasu alammäära tõusuks lõpetas küll õpetajate streigi, kuid hariduskriisi lahendamiseks on vaja valitsusel ja haridusasutustel astuda samme kaugemale lühiajalistest finantsmeetmetest. EHL-i juht Reemo Voltri sõnul on kokkuleppe sõlmimine oluline samm, kuid see ei lahenda kõiki muresid haridussektoris.
Valitsuse pakutud kokkulepe näeb ette õpetajate töötasu alammäära tõusu 1820 euroni alates 1. jaanuarist 2024. Samuti on kokku lepitud kollektiivlepingu sõlmimises, mis tõstab õpetajate töötasu keskmist määra 2027. aastaks vähemalt 120 protsendini riigi keskmisest palgast. Lisaks hõlmab kokkulepe õpetajate töötingimuste parandamist.
Voltri tunnustas haridustöötajaid nende panuse eest, kuid rõhutas, et õpetaja ameti maine parandamine on oluline selleks, et tagada piisavalt õpetajaid tulevikus. Ta toonitas vajadust leida pikaajalisi lahendusi, sealhulgas paremat karjääri- ja palgamudelit.
Lisaks palgaküsimusele on oluline ka töökoormuse ja karjäärivõimaluste selgitamine. Läbirääkimised nende teemade üle algavad 19. veebruaril, kus osalevad ka kohalikud omavalitsused.
Koolides valitseb ka tugipersonali puudus, mis on oluline aspekt hariduskvaliteedi tagamisel. Probleemid nagu suured klassid, puudulikud karjäärivõimalused ja tugipersonali nappus nõuavad terviklikke lahendusi, mitte ainult finantsmeetmeid.
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) liige ja õpetaja Andero Põllu tõi välja, et madal palk, suur töökoormus ja piiratud õpetajate õigused on probleemid, mis viivad alustavate õpetajate varajasele töölt lahkumisele. Ta rõhutas vajadust paremate töötingimuste ja toetuse järele.
Põllu sõnul on vaja mitmeid lahendusi, sealhulgas suuremat miinimumpalka, kohalike omavalitsuste toetust, diferentseeritud palku õpetaja karjäärimudelis, kaasaegset tööajakorraldust ja -arvestust, maksimaalset abipersonali kaasamist ning väiksemaid klasse.
Kokkuvõttes, kuigi õpetajate streik on lõppenud, on Eesti haridussüsteemi ees mitmeid suuremaid väljakutseid. Lahenduste leidmine nõuab valitsuse, kohalike omavalitsuste ja haridusasutuste ühist pingutust.
Allikas: Uued Uudised