Viimasel ajal on Eestis tekitanud elava arutelu automaksu seaduse eelnõu ettepanekud, millest mõned on leidnud tugevat vastuseisu ja mõned toetust. Et mõista, kuidas see olukord on tekkinud ja millised on erinevate osapoolte seisukohad, uurime lähemalt, milliseid muudatusi võiks automaksu seadus kaasa tuua.
Rahandusminister Mart Võrklaev ja Võistlussõidukite Maksust Vabastamise Küsimus
Üks olulisemaid vaidlusküsimusi seoses automaksu seaduse eelnõuga on võistlussõidukite maksust vabastamine. Kuigi mitmed ettepanekud on pälvinud rahandusminister Mart Võrklaeva toetuse, on ta otsustavalt vastu võistlussõidukite maksust vabastamisele.
Minister Võrklaev selgitab, et võistlussõidukitel on oluline keskkonnamõju, kuna need tarbivad märkimisväärselt rohkem kütust kui tavalised sõidukid. Ta väidab, et keskkonna ja õigluse seisukohast pole põhjendatud võistlussõidukite maksust vabastamine. Kuigi kultuuriministeerium on osaühikute eripära toonud esile, toetab rahandusminister keskkonnasäästlikku mõtteviisi.
Vanade Sõidukite Maksust Vabastamine
Kultuuriminister Heidy Purga on teinud ettepaneku vabastada ajaloolis-kultuurilise väärtusega vanasõidukid maksust. Samuti soovitakse vabastada sõidukid, mis on jõudnud kindlasse vanusse, kuid kasutatakse väga piiratud ajal. Kultuuriministeeriumi ettepanekud on leidnud toetust mitmetelt erinevatelt osapooltelt.
Selle ettepaneku aluseks on arusaam, et ajaloolistel ja kultuurilistel sõidukitel ei ole püsivat keskkonnamõju ning nad ei peaks maksustatud olema samamoodi kui igapäevaselt kasutatavad sõidukid. Kuna vanasõidukid sõidavad vaid mõnel päeval aastas, ei ole proportsionaalne nendele aastamaksu kehtestada. Samuti võib kõrge aastamaks panna noored sportlased alaga tegelemisest loobuma.
Eesti vanatehnika klubide liit teeb ettepaneku vabastada mootorsõidukimaksust tunnustatud üle 35-aastased ja kõik vähemalt 50-aastased sõidukid. Nad väidavad, et vanasõidukid ei ole igapäevaselt kasutatavad ja seetõttu ei tohiks neid samamoodi maksustada.
Kauplejate Vastuseis Automaksu Seaduse Eelnõule
Kauplejad on avaldanud tugevat vastuseisu automaksu seaduse eelnõule, kuna nad leiavad, et see mõjutaks negatiivselt uute ja kuni viie aasta vanuste sõidukite müüki. Neil on mure, et kõrgem maks võib pärssida uuenduslike ja keskkonnasäästlike autode turuletoomist.
Kaubandus-tööstuskoda ja autode müügi- ja teenindusettevõtete liit usuvad, et seaduse muudatused ei ole kooskõlas põhimõttega “saastaja maksab”. Seetõttu soovivad nad, et eelnõu kohendataks nii, et see ei mõjutaks uute sõidukite müüki ja seeläbi keskkonda positiivselt.
Eesti Naisteühenduste Ümarlaua Mure Puudega Inimeste Diskrimineerimise Pärast
Eesti Naisteühenduste Ümarlaud juhib tähelepanu sellele, et automaksu seaduse eelnõu diskrimineerib maaelanikke, lasterikkaid peresid ja puudega inimesi. Nad väidavad, et eelnõu võib mõjutada puudega inimesi, kes ei vaja oma sõidukit ümber ehitada, kuid vajavad autot igapäevasteks toimetusteks.
Kalkulaatorite järgi tasuks suurel perel ühe suure auto asemel pidada kaht väiksemat autot, kuid see võib osutuda probleemseks. Minister Võrklaev märgib, et maksusüsteemi ei saa rajada sellele, et ühel perel on üks säästlik sõiduk ja teisel üks raske sõiduk. Valitsus on juba kehtestanud hüvitised, mis aitavad suurematel peredel suuremaid kulusid katta.
Kokkuvõte ja Tulevikuväljavaated
Automaksu seaduse eelnõu ettepanekud on tekitanud Eestis laialdast arutelu, kuna need puudutavad otseselt sõidukite omanikke ja keskkonda. Erinevad osapooled on esitanud oma seisukohad ja ettepanekud, ja kuigi arutelu jätkub, on selge, et muudatused on vältimatud.
Rahandusminister Mart Võrklaev on valmis kaaluma mõningaid ettepanekuid ja arutama automaksu seaduse eelnõu täpset kuju koos koalitsioonipartneritega. Lõplik eelnõu peaks jõudma riigikokku 2025. aastal, eesmärgiga vähendada keskkonnamõju ja lahendada romusõidukite probleem. Siiski on selge, et automaksu seaduse eelnõu teema ei ole veel lõplikult suletud ning arutelu jätkub tulevikus.
Allikas: Postimees